cardos31's said :

Selamat malam buat semua...

Malam ni saya rasa agak sedikit damaila sbb ada peneman... hehe.. cuba teka sape insan bertuah yang rajin menemankan saya???hihi...jawapannya.....

anak2 murid saya tahun 6 seramai 3 orang... hehehe..

baik betul ustazah ni kan.. huhu...
Actually saya tak la mengajar tahun 6 tp saya sgt baik dgn mereka...
saya mmg suka berkawan dgn kekanak ni.. bila rapat dgn diaorang ni senang skit ustazah nak tegur apa2 yang patut..hihi.. nama pun murid, pantang ustazah kata ape2 pasti ikut... gitula saya kecik2 dulu, sgt rapat dengan cikgu2...

Berbalik kepada tajuk en3 saya kali ni..." alamak, mcmana nak terangkan & jawab soalan2 ni"... sebenarnya, mulai 1 Julai ritu saya telah mengajar kelas KAFA menggantikan guru yang cuti bersalin. Saya mengajar tahun 2 & 3...
Hari Isnin baru2 ni saya kena mengajar ibadah tahun 3...
Kebetulannya ustazah tu berenti pada tajuk baru & saya yang kena mengambil alih tugasnya mengajar tajuk baru tersebut...
Tajuknya : "Mandi Wajib"

Dalam silibus yang bertajuk mandi wajib tu, ada takrif mandi wajib, sebab2 mandi wajib, hukum mandi wajib & lain2...
Aduh.. pusing jugak ustazah jadinya.. mcamna nak terang ke budak2 tahun 3 ni ...

sebab mandi wajib ada 6 :
1) berse****h
2) keluar air m***
3) keluar darah h***
4) nifas
5) wiladah
6) mati selain mati syahid

Sebab 1 & 2 tu mmg sangat sukar nak saya terangkan.. bebudak zaman sekarang ni tak macam kita dulu.. tahun 3 tuu bengong lagi bab2 ni.. apa ustazah kabo, kita hanya mengiyakan...
tp budak zaman sekarang ni.. adoi!!! gawat... soalan2 yang agak power & kadang2 buat saya tergelak & takut... time kita nak terang tu macam2 menyampuknya... sangat sukar bagi saya nak terang, kemahiran menerang masih lemah, saya tak tau sgt mcmana cara menerangkan bab2 ni secara terbaik... kalau bab lain ok, tp bab2 ni aiiyooo yyooo!!!

saya rasa nak tergelak sbb solannya agak kelakar...
tapi saya sangat takut coz pengetahuan dia sangat meluas dalam hal ni walaupun masih di usia 9 tahun, murid lelaki terutamanya..
bila saya tanya mana kamu tau?? ada yang menjawab, sepupu saya cerita itu & ini... pengetahuan mereka seolah2 dah lama terdedah dgn bab2 ni (s*x)... dan ada jugak di kalangan mereka tu tahun 1 dulu dia tersalah cerita kat ustazah2 .. katanya kat umah dia tengok cd org c**m2, p***k2 atas katill...
apa maknanya tu??? huhhhh... takutnya dengar.. tahun 1 dah tau!!!
bila ditanya mana kamu tgk, cd sape? katanya "ada kat rak tv umah kite, abang kite punya"
Ya Allah selamatkanlah mereka!! sangat mencabar mendidik anak2 zaman sekarang ni...

Ya Allah berilah kami kekuatan & kesabaran dalam mendidik anak2 ini menjadi insan yang taat & patuh kepada perintahMu...

p/s : kepada sesiapa yang berpengalaman mengajar bab2 ni pada anak2 murid anda, mohon ditunjuk ajar cara pengajaran yang terbaik...tq

6 comments:

Siti said...

Salam firjah,
kebetulan baru je wat ulangkaji dgn anak yg thn 3 tu. bila dia tanya bers*t*b*h tu ape saye cakap b*r*s*t*b*h tu maknanya mak dan ayah tido sekatil. memula cam segan nak terang gitu tp bila dia ckp ustazahnye pun ckp gitu senang sikit nak cerita. dia pun tak byk nanye.

Nafastari said...

Huh.. Berat jugak tuh. Seram plak dgr pkembangan budak2 skarang... All the best!

FirJah said...

to siti :
oo.. ank siti ada drjah 3 ek??
dlm buku ada penjelasan..
baru baca keterangan nya.. budak2 myampuk: "ustazah, yg c**m2, p***k2 tu ker? c**m m*l*t blh tak ustazah??".. pastu ada pula tmbah, td kita tgk dgn mata kite, si A tu c**m p**gg**g si B...ish2...pusing jadinya ustazah...

to nafastari :
ya mmg berat.. & saya sgt sush hati dgn budak2 zaman skrg ni.. sekrg plak kerajaan bagi e-book utk budk tahun5 menggantikan buku teks.. dgr khabar e-book tu senang sgt nak connect internt... huh.. mmg lagi cara bala namanya tu..
dah tu, e-book tu kena bawa balik umah... tak tau la apa nak jadi dunia akhir zaman ni...

Unknown said...

salam..jah,i'm agree with u..besar cabaran ngajar bdk2 lo ni..Pengetahuan dierang kadang2 lebih advance..

Pernah gak berhadapan situasi yg same mcm jah..

alhamdulillah..dpt terangkan dgn berterus terang dengan dierang..bab haid,seks,mani tuh...

tp kene rasional balik arr dgn dierang..kaitkan dengan kruntuhan moral yg ade skrg..fsl kt tmpat saya ngajar nipun, bdk2 pun cakna dgn benda2 camni yg blaku kat sekelililng mrk..tu yang kene sebut+terang..esp pada bdk pompuan-fasal pemakaian+ber'gewe'. Pd anak2 murid lelaki pon saya sebut byk kali..Bukan2 ape, kite ni kalu boleh taknak anak2 murid kite terjebak...


waAllhu'alam

FirJah said...

o.. tq2..
kalau tahun 6 boleh gak nak terang.. ni masalahnya tahun 3..
ok saya akn cuba..

jamiah said...

Salam Ustazah Firjah,

Seronoknya mengajar kanak-kanak comel kan...

Dulu masa belajar bab ni, kami tak banyak tanya. Mungkin sebab ustazah kami tu garang. :).

Kanak-kanak zaman globalisasi ni banyak godaannya... ada tak ada, kita kena bagi dia ilmu 'kebal' sebagai persediaan menuju alam remaja dan dewasa yang lebih mencabar.

Teringat satu petua dari sebuah buku, untuk mendidik kanak-kanak, kita perlu memenangi hatinya terlebih dahulu. Bila mereka menyayangi dan menghormati kita, mereka pun seronok untuk mendengar setiap patah kita dan meniru setiap tingkah-laku kita. Kanak-kanak comel ni tak tahu membezakan mana yang boleh dan mana yang tak boleh. Siapa yang lebih berpengaruh di hati mereka akan berjaya mencorakkan mereka. Rasanya di situ kekuatan utama Ustazah Firjah sebagai cikgu yang disayangi kanak-kanak yang comel tu- menjelaskan antara yang baik dengan yang buruk dengan penuh kasih sayang :).


salam ukhuwah fillah,

jamiah