cardos31's said :

Salam AidilAdha buat semua pembaca Cardos31's blog...
Dah lama aku tak membuat coretan... bukannya masalah kekangan masa..rasanya tiap hari aku online tapi mgkin disebabkan ketandusan idea dan tiada cerita utk berbicara .. huhu
kali ni aku nak meluahkan rasa ketidakpuasan hatiku... bukannya pasal apa pun.. ttg ambulan ja.. tp sbb ambulan aku hampir eksiden so aku nak meluahkan segalanya di sini...

sejak 2 tahun aku mendiami kuartes kat Jalan Kamaruddin ni ( di tgh2 bandar K.Trg ).. boleh kata tiap hari wajib akan kedengaran samada siren ambulan, polis, bomba dll. Kadang2 bengang gak telinga ni sbb kuat sgt dan bukannya sekejap tapi lama bunyinya.. tapi nak wat camna tiap hari ada kecemasan agaknya..

yang aku tak senangnya bila time bunyi tu aku tgh drive samada sehaluan @ setentang dgnnya... yang aku tahu bila bunyinya siren2 tu semua kenderaan yang di tgh2 jalan diminta memberi laluan utk kenderaan yg ber"siren" nih dan walaupun time tu lampu merah kita boleh jalan dan yang penting org yg lampu hijau time tu kena alertla kalau tak..PANG!!! la jawabnya.....

yang buatkan aku tak puas hatinya dan buat aku terfikir cemas sgt ker diaorg nih @ saja menggunakan "siren" tu utk tak nak terjebak dgn jem ( tak baiknya aku, tp aku ttp bersangka baik mgkin cemas sgt )... tp pernah sekali tu ambulan sebelah keretaku tanpa membunyikan siren nampak rilek je kelajuannya.. dlm hatiku berkata2 : " kalau ambulan ni bunyi.. siap la !!" ( hehe, macam boleh saman).. tiba2 ... bila jer sampai lampu merah terus berbunyi... tp sekejap jer. tak tau la samada dia tersilap tekan @ dia dgr hatiku berbicara..haha.. sbb dah stop bunyinya jadi dia harusla melalui jem sepertimana kenderaan2 lain... tak kecemasan la maknanya time tu...

minggu lepas sekembalinya kami ke K.Trg dari kedah kami hampir2 eksiden di sebabkan ambulan nih... yang nak jadi ceritanya... setibanya kami di jalan sultan mahmud nak menghala ke jambatan... dari jauh kedengaran bunyi siren ambulan dan dari cermin sisi dah kelihatan ambulan yang agak laju kelajuannya .. aku ni dah jadi fobia dgn bunyi2 siren ni.. time tu,hanya keretaku saja & aku awal2 lg dah amik di sebelah kiri jalan,tp aku serba salah nak slow kan kereta & berhenti @ terus jer jalan coz time tu lampu isyarat dah nak bertukar ke merah.. aku bukannya apa jadi confius dan takut gitu coz aku bimbang kalau2 turn kenderaan2 yg lampu hijau time tu akan bergerak aduh nahas aku kalau aku jalan jugak...tp kalau diaorg alert dgn kehadiran ambulan tu kami bernasib baik la .. jadi dalam ke"slow"an ku , aku tetap jalan walaupun lampu merah coz ambulan dah hampir... sepertimana yg ku sangka time aku jalan gak lampu merah tu adala sebuah motosikal sepatutnya berhenti ( wpun lampu isyarat hijau) jugak bergerak... adusssssss!!!!! sikit lagi motor tu nak langgar kereta kami... tapi Allah masih pelihara dan selamat kan perjalanan kami... motor tu sempat mengelak ... hanya Allah yang tahu debarnya aku & my hubby time tu... dalam debaran tu kami tetap kena teruskan perjalanan kerana +- 5 km lagi nak sampai ke destinasi kami...yang pastinya aku tak tahu sapa yang bersalah... aku @ motosikal @ ambulan?? huhu...Alhamdulillah akhirnya 6 ptg kami tiba di teratak kami Jalan Kamaruddin dengan selamatnya walaupun debaran masih ada...

so.. moral of the story... berhati-hati lah di jalan raya tambah2 kedengaran "siren" time tu.. slow kan kenderaan & berilah laluan yang sepatutnya dan yang paling penting alert dengan persekitaran & kenderaan2 lain.. apa saja mungkin boleh berlaku kalau kita careless ... moga setiap perjalanan kita dilindungiNya dan selamat.

" Ya Allah yang Maha Pengampun, ampunkan dosa2 kami, ibubapa kami, keluarga, sahabat handai dan umat Islam seluruh alam... kami bersyukur padaMu atas segala nikmat yang Kau kurniakan kpd kami...
Ya Allah .. tiada Tuhan selain Dia , yang hidup dan selalu jaga..dengan keizinanMu , dengan kekuasaanMu Kau mati kan lah kami, keluarga, sahabat handai & umat Islam seluruhnya sebagai para syuhada dalam memperjuangkan agamaMu.. jauhkan lah kami dari segala malapetaka dan bahaya Ya Rahman...Engkaulah yang Maha Mengetahui segalanya...amin ya Rabbala'lamin "
-JAH-

3 comments:

Fatanah Fadhil said...

ingatkn aku jer ketandusan idea he2..nsb baik mu bwk slow kn..papepn mst ad hikmahnya tu..

FirJah said...

tu la ada hukmahnya... tp yg pastinya kalau bunyi siren ja aku dah meluat jadinya... haha

Anonymous said...

weeennn woooonnn!!! ambulan dah dtg... hihihi... salam alaik.... yer betullll setiap apa yg terjadi terhadap seseorg tak kiralah baik atau buruk mesti ada hikmahnya...

wallahualam...